
تجارت «تهلنجی» که روزگاری امتیازی معیشتی برای جبران محرومیت ساحلنشینان جنوب بود، امروز به یکی از محورهای اصلی تأمین کالاهای مصرفی و محل تلاقی معیشت، بازار و سیاست تجاری تبدیل شده است.
در حالیکه ملوانان آن را تنها راه گذران زندگی هزاران خانواده میدانند، قانونگذاران با هدف کنترل قاچاق، محدودیتهایی چون تعیین سقف سفر، تناژ، فهرست اقلام مجاز و ثبت رسمی شناورها وضع کردهاند.
با وجود این، تغییر مداوم بخشنامهها، تفاوت اجرای قوانین در بنادر و ضعف زیرساختها موجب شده این فعالیت همچنان در مرز میان رسمیت و غیررسمیت بماند.
پس از پایان جنگ تحمیلی، کالای همراه ملوان بهعنوان سهمیهای گمرکی آغاز شد، اما با رشد تقاضا و سودآوری، به تجارت ساختیافتهای بدل گشت؛ بهطوریکه سهم بوشهر از این واردات اکنون حدود ۳.۵ میلیارد دلار است. اختلاف چشمگیر میان حقوق گمرکی کالاهای تهلنجی (۵ درصد) و واردات رسمی موجب رواج مسیر غیررسمی و آسیب به تجارت شفاف شده است.
امروزه کالاهای اصلی تهلنجی شامل برنج، کنسرو و اقلام لوکس است و بیشتر از امارات وارد میشود. فعالان اقتصادی میگویند با حمایت و ساماندهی، این تجارت خرد میتواند ابزار تنظیم بازار و تقویت معیشت محلی باشد، اما در صورت تداوم ابهام در جایگاه قانونیاش، همچنان مرزی ناپایدار میان معیشت مردم و قاچاق باقی خواهد ماند.
حسین یاراحمدی | تاجر و کارآفرین
من در اینجا نکات مهم مربوط به واردات و صادرات ؛ بخشنامه ها ؛ اخبار و رویدادهای مهم تجارت را با شما به اشتراک میگذارم.
محتوای مناسبی برای بازرگانان؛ تولیدکنندگان؛ و فعالین اقتصادی میباشد.
همچنین محلی است برای بالا بردن سطح دانش افراد فعال در حوزه های تجاری و اقتصادی.
با من همراه باشید"
حسین یاراحمدی | تاجر و کارآفرین